Секрети пальчикового театру
На основі практики можна
зробити висновок, що розвиток мовлення у
дітей тісно пов’язаний з розвитком їхніх рухів, в основі яких важливе місце
посідає сформованість дрібної моторики рук. Так, помічено, що малюнки які
швидко повторюють за вихователем за його
рухи пальцями, добре й розмовляють. І навпаки, якщо діти не розмовляють, або
розмовляють погано, то й пальці у них напружені, згинаються і розгинаються тільки
всі разом, або ж мляві й не виконують окремих рухів.
Педагоги
практикують на заняттях і в повсякденній роботі так званий пальчиковий театр:
п’яти-десяти хвилин протягом дня цілком досить, щоб стимулювати мовну
активність дитини. Ось які вправи і забавлянки
можна запропонувати своїм вихованцям.
Перший цикл
- «Долоні на столі»- на рахунок «один,два»
розчепірити пальці, потім звести до купи
- «Долоня, кулак, ребро»- на рахунок «один,два,три»
послідовно виконувати зазначені рухи.
- «Пальчики вітаються»- на рахунок «один,два,
три, чотири, п’ять» по черзі з’єднувати пальці обох рук: великий з
великим, вказівний із вказівним, і т.д.
- «Чоловічок»- вказівний та середній
пальці правої, а потім лівої руки «бігають» по столі.
- «Біг наввипередки»- рухи попередньої вправи
виконують обидві руки водночас.
- Забавлянка
«Пальчик-пальчик»:
- пальчик , пальчик, що робив? - з оцим пальчиком я кашу їв
- з оцим братком у ліс ходив, - з оцим братком виводив слів
- оцим братком я борщ варив
Промовляючи слова, послідовно
торкайтесь кінчиком великого пальця кінчиків інших пальців, починаючи з
вказівного.
Другий цикл
- «Коза»- витягнути вказівний
палець та мізинець правої руки, потім – лівої.
- «Козенята»- рухи такі самі, але вже
обома руками, з’єднуючи їх.
- «Зайці»- витягнути в гору
вказівний та середній пальці, а великий, безіменний та мізинець стулить.
- «Дерева»- підняти вгору обидві
руки долонями до себе, широко розвівши пальці.
- Забавлянки «Білка»:
Їде
білка своїм возом.
Каже:- я
підвести можу
Лисичку
– сестричку,
Горобчика,синичку
Ведмедя товстоп’ятого
Ще й
зайчика вухатого
Вихователь і діти
пальцями лівої руки згинають по черзі пальці првої руки, починаючи з великого
пальця.
Третій цикл
1.
«Прапорці»- великий палець витягнути в
гору, решту пальців стулити й випростати.
2.
«Пташки»- великий палець по черзі
з’єднувати з іншими.
3.
«Гніздечко»- стиснувши пальці обох рук,
з’єднати їх у вигляді чашки.
4.
«Квітка»- рух такий самий, але вже з
розведеними пльцями.
5.
«Корінці рослини»- притиснути долоні одну до
одної пальцями до низу.
6.
Забавлянка «Цей ось пальчик»:
Цей ось
пальчик-мій дідусь,
Цей ось
пальчик- мій татусь,
Цей ось
пальчик-моя баба,
Цей ось
пальчик-моя мама,
Цей ось
пальчик-я.
Ось і
вся моя сім’я.
Стиснувши пальці
лівої руки в кулачок, діти слухають забавлянки і по черзі розгинають пальці,
починають з великого.
Четвертий цикл
1.
«Бджола»- вказівним пальцем правої,
потім лівої руки робити колові рухи.
2.
«Бджоли»- такі самі рухи, але вже обома
руками.
3.
«Човен»- пальці обох рук стиснути,
спрямувавши їх уперед, з’єднати долоні й злегка розгорнути.
4.
«Сонячні промені»- схрестивши пальці, підняти
руки вгору й розвести пальці.
5.
«Пасажири в автобусі»- схрестити пальці обох рук і
повернути долоні зовнішнім боком до підлоги, великі пальці рук витягнути в
гору.
6.
Забавлянки «Цей ось пальчик»:
Цей ось
пальчик спочивач,
Цей ось
пальчик задрімав,
Цей ось
пальчик в ліжко ліг ,
Цей ось
пальчик раптом плиг.
Тихше,
пальчик, не стрибай,
Братикам поспати дай.
Встали
пальчики. Ура!
В
дитсадок іти пора.
Піднести ліву
руку долонею до себе, а правою рукою відповідно до тексту по черзі згинати
пальці, починаючи з мізинця на останні два рядки вихователь і діти розгинають
усі пальці.
П’ятий цикл
1.
«Замок»- на рахунок «один» стулити
долоні, на «два» – з’єднати в замок.
2.
«Лисичка і зайці»- лисичка скрадається: всі
пальці повільно «крокують» по столу в перед; заєць тікає: пальці швидко
рухаються назад.
3.
«Павук»- зігнути пальці повільно
рухаються по столу.
4.
«Метелик»- з’єднавши долоні зовнішнім
боком, швидко ворушити щільно стиснутими пальцями: «метелик трипоче крильцями».
5.
Забавлянка «нумо, братця, до
роботи»:
Нумо,
братця, до роботи!
Покажіть
свю охоту:
Більшому
рубати дрова,
А тобі
вогонь розкласти,
А тобі
носити воду,
А тобі
варити кашу.
А
маленькому співати
Та ще й
гарно танцювати,
Братців
рідних забавляти.
Вихователь і
діти, звертаючись до правої руки, стиснути в кулак, по черзі розгинаючи всі
пальці.
Шостий цикл
1.
«Двоє розмовляють»- стиснути руки в кулак, великі
пальці витягнути в гору й зблизит.
2.
«Стіл»- праву руку стиснути в кулак,
на неї горизонтально покласти ліву долоню.
3.
«Крісло»- праву руку стиснути в кулак,
а ліву вертикально прикрасти до неї.
4.
«Ворота»- з’ єднати кінчики середнього
та безіменного пальців обох рук, великі пальці підняти в гору або сховати в
середину.
5.
«Лист»- підняти долоні вгору
внутрішнім боком одна до одної, зігнути пальці горизонтально й з’єднати кінчики
середнього та безіменного пальців обох рук.
6.
Потішка «Погреби»:
Раз,два,
три, чотири, п’ять,
Ми йдемо
гриби шукати,
Цей ось
пальчик в ліс пішов,
Цей ось
пальчик гриб знайшов,
Цей ось
пальчик раду дав,
Цей ось
пальчик зготував,
Цей ось пальчик
гарно з’їв,
І від
цього потовстів.
По черзі згинати
пальці, починаючи з мізинця.
Сьомий цикл
1.
«Ромашка»- з’єднавши обидві руки низом
долонь, розчепірити пальці.
2.
«Тюльпан»- напівзігнуті пальці обох рук
з’єднати, утворивши голівку квітки. На рахунок «один,два» згинати і рогинати
п’ясти
3.
Забавлянка «Червонесенькі
квіти»:
Червонесенькі квітки
Розтулили пелюстки,
Вітер
легко дише -
Квітоньки колише.
Червонесенькі квітки
Постуляли пелюстки,
Тихо
засинають
Голівки
стуляють.
З’єднати долоні з
напівзігнутими пальцями, утворивши голівку нерозквітлої квітки. Повільно
розгорнути пальці – «пелюстки» потім стулити їх і легенько погойдати
«голівкою».
Восьмий цикл
1.
«Равлик з вусиками»- покласти праву долоню
внутрішнім боком на стіл, підняти вгору вказівний та середній пальці
розчепірити їх.
2.
«Равликова хатка»- праву долоню покласти на
стіл, лівою накрити її.
3.
«Їжак»- з’єднати долоні, спрямувати
пальці вгору й розчепірити їх.
4.
«Кіт»- зігнути середній та
безіменний пальці правої руки притиснути їх до долоні великим пальцем;
вказівний палець та мізинець злегка зігнути й підняти руки вгору.
5.
«Вовк»- з’єднати середній та
безіменний пальці правої руки, вказівний палець та мізинець злегка зігнути й
підняти руки вгору.
6.
Забавлянка «Апельсин»
Миділили
апельсин,
Апельсин
на всіх один.
Оця
часточка – котові,
Оця
частка - їжакові,
Оця
частка слимакові.
Ще
одненька для зозульки,
А
вовчиську буде шкурка.
Дев’ятий цикл
1.
«Ножиці»- вказівний та середній пальці
обох рук імітують стриження волосся.
2.
«Дзвін»- схрестити пальці обох рук,
опукло з’єднавши долоні зовнішнім боком дорого; опустити середній палець правої
руки вниз і вільно рухати ним.
3.
«Будинок»- з’єднати похило кінчики
пальців правої та лівої руки.
4. «Дужка з водою»- пальці лівої руки стиснути в кулак, лишивши зверху
дірку.
5.
«Пожежник»- вказівний та середній пальці
правої руки «біжать» по іграшковій драбинці.
6.
Забавлянка «Хованка»:
Пальці в
хованку всі грались,
І
гарненько поховались.
Ось так,
ось так
Всі
гарненько поховались
7.
Забавлянка «Сорока-ворона»- промовляючи текст, дитина
вказівним пальцем правої руки водить по лівій долоні: на слова «Цьому дала»
згинає по черзі кожний палець руки, крім мізинця.
Джерело: мережа Інтернет
Немає коментарів :
Дописати коментар